André  Stordeur Tribute

De gezondheidstoestand van André Stordeur laat het niet toe zelf op te treden dus werd geopteerd om een eerbetoon te organiseren onder curatele van oud-leerling Guy Drieghe-D. 

De "con_Tributing" artiesten zijn Willy Van Buggenhout en Guy Drieghe-D., twee oud-leerlingen van André, en verder prominent 'jong geweld', als daar zijn Roman Hiele, Philippe Petit (FR), Floris Vanhoof en Didah Drieghe-D.

Eén voor één brengen zij hulde aan André Stordeur, de pionier en grondlegger van de Belgische elektronica. Een unieke en éénmalige concertbelevenis dat geen enkele liefhebber van elektronische muziek mag missen.

Maak kennis met André Stordeur

In zijn tienerjaren begonnen als drummer en percussionist in een aantal jazzensembles.

Trad vanaf midden de jaren '70 regelmatig op met saxofonist en goede vriend John Van Rymenant. 

Reeds in 1973 richtte André Stordeur in Brussel 'Studio Synthèse’ op, waar hij menige student en kunstenaars allerhande onderwezen heeft in analoge muzieksynthese.

Ook maakte hij samen met Dirk Veulemans, Paul Adriaenssens, Karel Goeyvaerts , Lucien Goethals en Serge Verstockt deel uit van het avantgarde muziekensemble Studio voor Experimentele Muziek, opgericht in Antwerpen door Joris De Laet.

Onder andere de compositie 'Tot Barstens Toe' is daar het gevolg van.

Componeerde in 1977 de soundtrack voor de documentaire ‘Office Baroque’ van Cherica Convents en Roger Steylaerts over beeldend kunstenaar Gordon Matta-Clark.

Met kompaan Fabrice du Busquiel werkte hij vanaf 1978 veel samen en ze traden ook samen op, zoals in 2014 tijdens het door Mauro Pawlovski samengestelde A Late Night with Laika in de Brusselse AB.

In 1979 werkte hij samen met Paul-Baudouin Michel aan een elektro-akoestische muziekcompositie getiteld Phraséologie, opgenomen in het Institut voor Psychoacustica en Elektronische Muziek, alias IPEM, de elektronische muziekstudio van de Gentse Universiteit.

In 1980 maakte hij onder andere de composities ‘Oh Well’ en het jaar erna ‘Chant 10/A’. 

André Stordeur was ook de oprichter en bezieler van het “Festival of Electronic Music” in PLAN K in Brussel. De eerste editie, in 1980, was voornamelijk gericht op Belgische muzikanten en componisten, maar het was de 2de editie in 1981 die algemeen beschouwd wordt als het belangrijkste, grootste en meest invloedrijke festival van elektronische- en elektro-akoestische muziek ter wereld, door een onwaarschijnlijke line-up van zowat alle belangrijke hedendaagse componisten zoals Subotnick, Buchla, Teitelbaum, Braxton, Keane, Martirano, etc…

Diezelfde periode maakte hij de soundtrack voor Christian Mesnils documentaire ‘Du Zaïre au Congo’.

Na een verblijf als gast-componist in het Parijse IRCAM bij Morton Subotnick, ontelbare performances in binnen- en buitenland, en internationaal gelauwerde artikelen over geavanceerde synthese-technieken, brengt hij in 1979 het monumentale album 18 Days uit, met zowel analoge- als digitale composities. 

In 2014 bracht Sub Rosa een dubbelalbum uit, met een heruitgave van 18 Days en nog twee eerder onuitgegeven werken.

De jaren die daarop volgden bleef Stordeur erg actief maar kreeg zijn werk niet de aandacht dat het verdiende.

Van midden jaren ’90 tot 2005 verbleef André in Milwaukee (US), waar hij lid en mede-oprichter was van M.E.M.E (Midwest Electronic Music Ensemble), met o.a. Darwin Grosse en Grant Richter (het elektronica genie achter de fameuze Wiard modules).

Meer over MEME: http://www.angelfre.com/music2/theanalogcottage/meme.htm 

Van 1983 tot 1993 was André de “sole Consultant for Europe” van Serge Modular Music Systems.

Met ‘Serge Raga’ droeg hij bij aan ‘Serge Modular Music: Now’, het Serge-synthesizer tribuutalbum uit 2004. Door de jaren heen verwierf Stordeur echter vooral faam als docent in de werking, het samenstellen en bespelen van modulaire synthesizers. 

Zo heeft hij honderden studenten onderwezen, zowel in zijn eigen Studio Synthèse als aan het Centre Culturel Americain in Parijs. 

In 1997 bundelde hij zijn cursussen tot een handleiding die hij ‘Art of Analog Modular Synthesis by Voltage Control’ noemde. 

Stordeur was jarenlang actief als IT-journalist en publiceerde artikelen op zijn website genaamd ‘Analog Cottage’.

Bij het Brusselse platenlabel Sub Rosa verscheen in 2016 een 3CD-box met een overzicht van de man zijn werk.

https://www.subrosa.net/en/catalogue/early-electronic-music/andre-stordeur.html

 

Philippe Petit

Philippe Petit is geïnteresseerd in soundtracks en ziet zichzelf als een "muzikale reisagent".

Sinds begin deze eeuw stond hij op festivalpodia over de hele wereld en bracht muziek uit op verschillende internationale labels.

Studeerde elektro-akoestische muziek aan het CNRR-conservatorium van Marseille, waar hij zich specialiseerde in meerkanaalse diffusie (akoesmatische spatialisering) en modulaire synthese. 

Creëert "elektronische abstracties" en plastieken geluidsobjecten door gebruik te maken van Moog Model 12, Minimoog Model D, ARP 2600, Buchla Easel, RSF Expander – Kobol en EMS Synthi A. 

Petit speelt ook heel wat andere instrumenten zoals piano, cimbalom (percussief bespeelde citer) en een elektrische psalterion (Oud-Grieks snaarinstrument) waarmee hij, samen met computer en synths, elektronisch-akoestische lagen bouwt om die in veldopnames te verwerken. 

Hij is tevens journalist voor verschillende tijdschriften en radio en is de man achter cultlabels zoals Pandemonium Rdz. en BiP_HOp. 

Petit werkte samen met een hele resem artiesten zoals Lydia Lunch, Fetus, Murcof, Kumo, Eugene Robinson (Oxbow), Cosey Fanni Tutti, My Brightest Diamond, Sybarite, Pantaleimon, Graham Lewis (Wire), Barry Adamson, Scanner, Mira Calix, Kammerflimmer Kollektief, Guapo, Leafcutter John, James Johnston, Simon Fisher Turner, Justin Broadrick en nog veel meer …

https://philippepetitamusicaltravel-agent.bandcamp.com/

 

Floris Vanhoof

Floris Vanhoof is een filmmaker, instrumentenbouwer, muzikant en beeldend kunstenaar.  

Hij combineert reeds een decennium zelfgemaakte muzikale circuits en vroege projectietechnologieën voor installaties, audio-visuele bioscoopuitvoeringen en muziekprojecten.

Vanhoof gaat de confrontatie met het digitaal verwende publiek niet uit de weg door gebruik te maken van flikkerende 16 mm-films en 35 mm dia-installaties, formaten die gedoemd zijn te verdwijnen.

Vaak kiest hij doelbewust voor analoge technologie, niet om nostalgische redenen, maar omdat hij wil experimenteren met wat vroeger als hightech werd beschouwd. 

Technologie is geen doel op zich maar een middel om nieuwe beelden, ideeën en klanken op een poëtische manier te verkennen.

Als media-archeoloog werd hij geïnspireerd door vroege elektronische muziek en de structurele film, een tak van de experimentele film.

Projecties en muziek uit modulaire synthesizers staan centraal in zijn werk maar ook nieuwe technologieën zoals microprocessoren. 

Zijn audio-visuele queeste bracht hem op Europese en Amerikaanse podia.

In 2015 ontving hij de publieksprijs van de Young Belgian Art Prize.

https://florisvanhoof.com/

 

Willy Van Buggenhout & Françoise Vanhecke 

Willy Van Buggenhout is één van de weinige overgebleven oud-studenten van André Stordeur die nog steeds erg actief is in de improviserende elektro-akoestische scène.

Hij heeft zich voornamelijk toegelegd op live-processing met de analoge EMS Synthi AKS (1970). 

Met bijna een halve eeuw niet-idiomatische improvisatie op zijn naam is Van Buggenhout zonder twijfel André's meest actieve leerling.

De man is naast onderzoeker en lesgever aan de VUB, een enthousiaste analoge synth speler en saxofonist ook een groot kunstenliefhebber.

Samen met de Amerikaanse jazzsaxofonist-pianist Jeffrey Morgan en percussionist-drummer Mike Goyvaerts vormde hij het improvisatietrio White Smoke dat in 2012 een gelijknamig album uitbracht. Enkele van zijn recente werken:

“Harlow or The Nature of Love", voor Sprechstimme, Sopraan en Electronica (23 februari 2019 RHoK Brussel)

"Container choir” 2019  Distilleria De Giorgi  San Cesario di Lecce (LE), Italia

"Winter Trees" 2015 FKL Forum Klanglandschaft, Portobeseno.- Italia

Clockstop Fest 2015, 2016 Noci, 2017, 2018 Fasano -Italia

https://whitenoisegenerator.bandcamp.com/album/clockstop-2017

 “Entrakt" BOZAR Brussel oktober 2016

Willy Van Buggenhout doet enkel full-improv optredens, meestal in een "artistieke" omgeving; kunstgalerijen e.d. en dit bij voorkeur in combinatie met andere (akoestische) muzikanten.

Op AntennA zal het niet anders zijn, samen met Dr. Françoise Vanhecke zal hij een werk voor sopraan en elektronica brengen.

Ze werkten reeds  samen voor een eigen compositie voor het minimal multimediatheater Harlow. Françoise Vanhecke is eigentijds, creatief, flexibel en inspirerend.

Ze is zowel stemkunstenares als pianiste, actrice, improvisator en "geluidsschilder"

Gebruikt ongewone technieken voor Bel Canto, klassiek, jazz, pop, hedendaagse-, theater- en wereldmuziek.

Vanhecke won wereldwijd belangrijke internationale prijzen en vermeldingen en concerteerde op de meest prestigieuze festivals en evenementen.

https://soundcloud.com/willysynth

https://soundcloud.com/willyvanbuggenhout

http://www.francoisevanhecke.com/

 

Meta (Guy & Didah Drieghe-D.)

Grafisch en visueel database-ontwerper, fotograaf en webdesigner Guy Drieghe-Dingenen François Palmyre is ook een oud-student van André Stordeur's Studio Synthèse.

Volgde cursussen en workshops bij Morton Subotnick, John Cage, Eric Feremans en John Beyls.

Vormt sinds 1979 met Walter Christian Rhote het duo Pillion dat in 1980 het veel geprezen album Enigmas uitbracht.

Pillion werd in 2012 nieuw leven ingeblazen met sindsdien twee nieuwe releases als gevolg.

Guy Drieghe-D. is een veelzijdig artiest, enkele hoogtepunten uit zijn carrière:

La Chute de la Maison Usher ~ Marc Ghens ~ 1981/'92 || Film score

Het is Theater Zoals te Verwachten en te Voorzien Was ~ Jan Fabre ~ 1982/2012 || Theater muziek Sexual Healing ~ Marvin Gaye ~ 1982 || Privéleraar & synth-programmering

Kubiek ~ Piet Leterme ~ 1984 || Score voor korte animatiefilm

Same Player... ~ Stef Viaene ~ 1984 || Score voor korte animatiefilm (w/ Win van den Abbeele)

Events as Restricted Areas || Art gallery Live performance, met Bavo Geryl (bass)

Polychroma/Semicroma || Live music for chamber orchestra, uitgevoerd door Luc Brewaeys

Diphthongs/Phoneïn || Recordings met Rolande Van der Paal (sopraan)

Untitled Art ~ Joris Ghekiere ~ 1985 || Live Art performance

Frames ~ Stef Viaene ~ 1986 || Shadow Play Theater muziek

Daarnaast geeft hij synthese- en musique-concrete workshops waarvoor hij verschillende boeken en cursussen over synthesetechnieken schreef.

Onder de merknaam ÆMIT bouwt Guy Drieghe-D. sinds 1981 modulaire synthesizersystemen gebaseerd op Serge modules, Buchla clones en eigengemaakte modules waardoor er weinig tijd overblijft om daadwerkelijk muziek te componeren...om de 25 jaar probeert Drieghe toch nieuw werk uit te brengen.

Op AntennA concerteert hij samen met modulair jong synth-talent en zoon Didah Drieghe D.

http://www.guyd2.com/

 

Michael Stordeur

Belgische componist van elektronische muziek, ook wel bekend als Mike DMA en voornamelijk actief in jaren '90 bands als B.W.P. Experiments, Paschen’s Law en Strong Heads.

Schreef ook voor het Belgische clubblad "Outsoon".

Hij is de zoon van André Stordeur en zal voor de visuals zorgen tijdens het André Stordeur Tribute.

 

Roman Hiele

Roman Hiele is een jonge en wereldwijd gerenommeerde multi-getalenteerde en eclectische kunstenaar.

Zijn lofbetuigingen zijn te veel om hier op te noemen.Hij omschrijft zichzelf als een ontdekkingsreiziger van synthetische en akoesmatische muziek.Zijn aanstekelijke mix van synthetische geluiden en jazz is nooit minder dan verrassend. Hiele waagt zich ook buiten de grenzen van muziek en heeft er al verschillende samenwerkingen op zitten met ontwerpers, regisseurs, theatermakers en beeldende kunstenaars. De eigenzinnige muziek van Hiele vond een thuis op het befaamde, Antwerpse label Ekster. Componeerde een nieuwe soundtrack bij een film van Frederik Gruyaert. Hiele gaat voorbij aan alles wat als conventioneel wordt beschouwd en geïmplementeerde improvisatie met klassieke elementen tot een no-nonsense persoonlijk jargon.

https://soundcloud.com/hielehiele

beeld © H.Hanssen

 

Reinhard : eX= 8 bit artist aka SRAM

Reinhard : eX= 8 bit artist aka SRAM maakt melodische muziek met zelfbouw modular met knipoog naar pioniers in de electronica zoals Delia Derbyshire , Terry Riley . Reinhard doet experimenten met cassette tapeloops en lathe recorder waarmee hij zelfgemaakte 78 RPM plaatjes (pvc) mee maakt .

https://www.youtube.com/user/oneandonlyreinhard/videos?view_as=subscriber

https://soundcloud.com/sram

 
 

Johan Overloop

Johan Overloop, alias ambi-J - 64 jaar. " Synthveteraan en synthbouwer en muzikant na het zien van tangerine dream in 1972 bezeten geraakt door synthesizers in die jaren was een synth nog onbetaalbaar. Dus zelf iets gebouwd: een Lunetta achtige modular, op basis van ttl chips en zelfgemaakte vactrols.
iets daarna kwam de formant van elektuur uit, dus eindelijk een beetje info over hoe het nu echt moest.
dus die maar beginnen te bouwen. Toen de cem chips op de markt kwamen een stoutmoedig project opgestart om een polyfone synth te bouwen. verder dan een duofone modular aangestuurd door een 6502 processor in die periode niet geraakt
Stilaan werden ook polyfone synths betaalbaar dus zelfbouwen wat op de achtergrond in de late jaren 90 project terug opgepakt en een 4 voice modular gebouwd: de Muze, die breng ik zeker mee

Sinds enkele jaren meegewerkt aan het xbay project van Anatal, een digitaal aanstuurbare analoge patchbay voor studio’s. recent ben ik een programmeerbare modulaire synth aan’t bouwen rond die xbay patchbay. Het cv gedeelte is een eigen ontwerp met een midi-cv/gate controller met 64 cv kanalen. 12adsr’s en 3 lfo”s de oscillator sectie is klaar en breng ik zeker ook mee.
voor de rest een heel mensenleven muziek gespeeld.
in de jaren 80 ook platen gemaakt met Exq’s op het toen beginnende label Antler records
tegenwoordig speel ik synth in de psychedelische rockband ‘Wheel of smoke’
recentelijk nieuwe plaat uit op Polder records. ‘sonic cure’ "
https://wheelofsmoke.bandcamp.com/album/sonic-cure

 

Jean-Marc Lederman

Werkte samen met heel wat bands, waaronder Fad Gadget, The The, Gene Loves Jezebel en Front 242. Zijn belangrijkste projecten zijn The Weathermen, Kid Montana, Jules et Jim (met Julianne Regan), Ghost & Writer (met Frank Spinath van Seabound), Man-Dello (een solo electronica-project), en coverversieproject La Femme Verte. Hij componeert ook muziek voor films en videogames.

Ontwikkelde een muzikale iPhone-app met Karl Bartos (ex-Kraftwerk) en de Japanse multimediakunstenaar Masayuki Akamatsu.

Exclusief voor AntennA zal hij het zinken van de Titanic vertalen naar een unieke muzikale interpretatie. http://www.jmlederman.com/

beeld © Erica Hinyot

Engerling Ensemble 

Engerling Ensemble uit Gent is het duo Thomas Betsens en Tom Crul. 

Samen exploreren zij sinds 2013 de grenzen van de klanksynthese. 

Hun favoriete medium is de eurorack modulaire synthesizer, maar ze maken ook gebruik van gitaar effectpedalen, Ciat Lombarde instrumenten, circuit bent speelgoed & sinds kort waagt Thomas zich aan zijn DIY Buchla Music Easel.

Ze zoeken de rand op tussen drone & rithme, melodie & noise, tonaliteit & dissonantie, dikwijls met een kosmische toets & een hunkering naar het experiment.

Voor hun optreden op vrijdag stuurt Tom zijn modulaire synthesizer aan met semi-random polyritmische sequenties waarover Thomas een dikke saus giet met zijn Music Easel. 

Het tonale gedeelte gaat over in een gedreven finale met een percussief karakter en veel sample-manipulaties.

https://soundcloud.com/engerling-ensemble

 

99.9

Een duo bestaande uit Daniel B (ex-Front 242, Nothing But Noise) en violist Edwin Vanvinckenroye 

(Troissoeur).

Edwin's unieke akoestische energie versmelten zich met Daniel B.'s scherpe elektronische geluidsarchitectuur.

Voor AntennA worden ze aangevuld met Elko Blijweert (Dead Man Ray).

Drie muzikanten met verschillende muzikale achtergronden die als 99.9 een unieke muzikale sfeer creëren. Verwacht je aan een bijzonder concert, een filmisch klankenpallet met neoklassieke invloeden dat lonkt naar een B-film sfeertje van pakweg John Carpenter. Niet te missen!

Het concert wordt visueel begeleidt met originele beelden van Niek Cornil.

https://db2fluctuation.bandcamp.com/

 

Formwandler

Formwandler sluit de eerste AntennA avond af met een pittige techno set in de foyer.

Achter deze moniker gaat de Gentse producer Arne De Meyer schuil, die reeds een decennium naam maakt als ARtroniks en hiermee op heel wat Europese podia stond.

https://soundcloud.com/formwandlermusic

 

Bolt Ruin

Bolt Ruin aka Brecht Linden, een naar Gent uitgeweken Limburger die het vak leerde in de punk- en noisescene.

Zijn ster aan het elektronisch muziekfirmament is rijzend.

Inspiratie haalt hij uit wandelingen in Limburgse bossen en grauwe industrieterreinen.

Hij opent de tweede dag van het AntennA Festval met een collage van verknipte beats en “grootstadsnoise”. Een uitstekende reden om er op zaterdag van in het begin bij te zijn.

https://boltruin.bandcamp.com/

 

Onsturicheit

Een Oud-Nederlandse artiestennaam uit de donkere middeleeuwen dat staat voor turbulentie, lawaai, wildheid...het vat de muziek van Peter Moorkens heel goed samen.

De van Antwerpen afkomstige Gentenaar zijn performances zijn onvoorspelbaar en dus nooit hetzelfde. Zijn modulaire waanzin, spannende soundscapes, weirde samples en originele video footage stellen nooit teleur.

Zijn muziek laat zich nog het best omschrijven als kosmische psychedelica met een gezonde hoek af. Onsturicheit verveelt nooit, bereid je voor op een verrassende en intrigerende concertervaring!

Voor de visuele begeleiding werkt Moorkens samen met video-kunstenaar Patrick Baele.

https://onsturicheit.bandcamp.com/

 

Resonant Lines & Yukunai

Resonant Lines aka Claude Celli en Yukunaï aka Jérome Delinte brengen een exclusieve show!

De toeschouwers kunnen zich verwachten aan een fascinerende wisselwerking tussen spannende elektronische muziek en live gemanipuleerde video mapping.

Een unieke concertervaring dat nog lang zal nazinderen!

Claude Celli aka ResonL (Resonant Lines) betrokken in de vroege jaren 80 in de hiphopscene als straatdanser en grapher in Luxemburg.

Na een rijke en productieve carrière als beeldend kunstenaar in België, focust hij zich sinds 2016 volledig op het elektronische muziekveld. Hij volgt zijn instinct door donkere ambient, techno, abstracte en experimentele vibes.

Shapes 4 Elements is het 1ste project van Yukunai en het Godai-collectief. Het album is een duik in een meeslepend universum, het combineren van sfeer en ambiance van de huidige wereld door het vormgeven van de vier elementen die evolueren tussen twee paradoxale visies. Het is een sonische en grafische reis door verschillende universums, van lucht tot aarde en van de hitte van het zuiden tot de ijskoude van het verre noorden. Je laten dragen en vervoeren is het sleutelwoord van het project "Shapes 4 Elements".

https://soundcloud.com/resonl

http://www.claudecelli.com

https://www.instagram.com/resonantlines/

https://soundcloud.com/yukunai

 

Poltrock

David Poltrock is bezig aan een stevige opmars in België en wordt soms omschreven als de Vlaamse Nils Frahm.

Hij sluit het festival af met een unieke en exclusieve show!

Bij het grote publiek is hij bekend als muzikant bij De Mens en Hooverphonic en als hulpcoach in The Voice van Vlaanderen. 

Is tevens producer en componeert muziek voor film (‘Safety first’) en televisie.

De voorbije jaren nam hij de tijd om te experimenteren met klanken en instrumenten: analoge en modulaire synths, prepared piano en zijn oude weerspannige Steinway buffetpiano in de woonkamer! 

Dit resulteerde in 2018 tot het drieluik: Mutes, Moods & Machines, drie instrumentale albums die werden uitgebracht met een tussentijd van 88 dagen, evenveel als er toetsen zijn op een piano.

Verwacht je aan een onvergetelijke concertbelevenis!

Met visuele ondersteuning van fotografe en video-kunstenares Julie Calbert!

https://www.poltrock.be/

 

Undertow

Een nieuwe samenwerking tussen Koen Buytaert (The Roswell Incident) en fotograaf Kristof Vande Velde. Een spannende muzikale ontdekkingstocht in de Mezzanine. 

 

Kaotec

Kasper Jordaens is een Belgische kunstenaar die vol passie bezig is met geluid en beeld.

Afgelopen herfst trok hij met zijn modulaire synthesizer naar een afgelegen dorp in de Kaukasus (Aqtushetii) waar hij een maand lang als artiest in residentie bleef. 

Voortbouwend op het werk dat gedaan werd als onderdeel voor zijn H.AL.I.C. “livecoding-project”, waarbij hij de visuele kant van elektronische muziek verkent, groeide de modulaire synth uit tot een audiovisuele machine. 

Voor zaterdagavond neemt Kasper ons mee op een reis waarbij laagfrequente omgevingsdrones groeien in harde 8bit-texturen bovenop evoluerende ritmes en visuals.

https://soundcloud.com/kaotec

https://kaotec.bandcamp.com

 

Music For Installations

Achter de moniker Music For Installations gaat Pieter Ghyselinck schuil. 

Dezelfde man die ook als Lounasan naam maakt in de elektronische muziekscene.

Niek Cornil zorgt voor de visuals en slaagt er telkens in om op verbluffende wijze, en in het moment zelf, de muziek van MFI visueel op te waarderen en nog krachtiger te maken dan ze al is.

https://musicforinstallations.bandcamp.com

MFI werkt momenteel hard aan een nieuw album 'The Small Infinite' waarbij het abstracte weer een iets meer prominente rol krijgt toebedeeld, zonder de klassieke drone uit het oog te verliezen.

Video fragmenten: 

https://www.youtube.com/user/Music4Installations

 

Jürgen de Blonde (Köhn)

De Gentenaar Jürgen de Blonde, beter bekend als Köhn, behoort tot de top van een internationale garde slaapkamercomponisten.

Zijn muziek is een mengeling van krakende en stuiterende elektronica, flarden ambient en musique concrète.

Maakt ook deel uit van de postrockgroep De Portables, als Ed Nolbed brengt hij intimistische lofi en wanneer hij zich Frambooze noemt maakt hij dromerige popliedjes.

Bovendien vindt hij nog de tijd om muziek te schrijven voor film, theater en hedendaagse dans.

In de Foyer zal hij op zaterdag zijn gang gaan op de legendarische EMS Synthi 100! (eigendom van het IPEM klanklabo van de Gentse Universiteit).

https://kohn.bandcamp.com/

 

ICARUS Deep Listening Set 

Jeroen De Wandel is naast beeldend kunstenaar ook oprichter van Icarus. Wat begon als een wekelijkse radioshow rond experimentele muziek op Urgent.fm (een radioshow die ondertussen 11 jaar loopt) groeide al snel uit tot een platenlabel en concertorganisatie. Na eerdere releases van oa Echo Beatty, Otto Lindholm, Kevin Verwijmeren en BOW komt binnenkort de 9e release (Mirek Coutigny) uit op het label. In samenwerking met Democrazy bracht Icarus de afgelopen jaren al tal van artiesten uit de experimentele muziekscene naar Gent zoals bvb Deaf Center, Mika Vainio, Roedelius, Andrea Belfi,..

Voor Antenna brengt De Wandel voor het eerst een ‘deep listening sessie’, waarbij hij je meeneemt op een fascinerende geluidstrip door het hedendaagse experimentele geluidslandschap.  Hij sluit het festival af in de foyer.

http://jeroendewandel.com/

EXPO

Van 6 februari tot 8 maart loopt er in de foyer, onder curatele van Claude Celli, een expositie waar alle  visuele en beeldende kunstenaars van het AntennA Festival hun werk presenteren.

Deelnemende kunstenaars: 

Claude Celli – Thomas Betsens – Julie Calbert – Michael Stordeur – Niek Cornil – Patrick Baele – Jérome Delinte – Kristof Vande Velde – Jeroen De Wandel – Kasper Jordaens

(c) Kasper Jordeans